Monday, February 8, 2010

Alam yang tenang 7 Febuari



Kehijauan alam dari jambatan Sultan Iskandar
Melalui sungai Perak menerusi jambatan penghubung Kuala Kangsar dan Ipoh
Menyelusuri penternakan ikan Enggor
Kesetiaan penoreh getah pada alam semulajadi ciptaan Tuhan
Ranjau dan duri menjadi rahsia diri

Benarlah alam itu suatu yang mendamaikan..
Kepulan awan yang memutih,, putih dan bersih
Mampukah kita mengekalkan keindahan ini tanpa pencemaran
Aktiviti "cycling " riadah yang mendamaikan
Menikmati keindahan alam dari perspektif berbeza
Kelelahan yang berbayar dengan keindahan alam


Pemandangan kampung yang mendamaikan
Membelah kehijauan dengan teknologi manusia
Laluan rezeki ku sejauh 60km setiap hari ,, 2 tahun yang lalu

Gunung yang unik..
Kesabaran dan kecekalan pasti menghasilkan sebuah kejayaan

Semangat kerja berpasukan
Lambaian pekan Sungei Siput
Pekan lama
Pemburu keindahan kepulan awan
Usaha pasti jaya
Akhirnya...... indahnya awan itu
Keindahan alam yang digabung jalinkan
Karya Agung Allah SWT
Ladang Dovenby
Alam yang terpelihara
di ladang penternakan Rusa dan burung Kasawari

Kilang membuat arang di kelilingi alam yang indah
Tempat berteduh anak-anak yatim dan miskin Chemor
Anak-anak ku..bersyukurlah..

kalian masih mempunyai kami...ayah dan ibu mu..

yang masih mampu memberi apa yang kami termampu..

Menyelusuri jalan pulang ke Kuala Kangsar..
Menikmati keindahan alam ciptaan Allah SWT
Bersyukur Ya Allah

kerana memberi kami pancaindera..

untuk menikmati keindahan mu Ya Allah
Terima kasih Ya Allah

Sesungguhnya terlalu banyak anugerahmu pada kami

Maafkan lah kelalaian kami terhadap nikmat2 yang Kau berikan selama ini..

Amin





9 comments:

  1. hehe..makaseh tolong kirakan,, cute la fa ni,,hehe,,

    kak dah ada cara2 terkini upload pic,, da tak lembab...upload je byk2 bagi dia que,,cepat jadi nyer bila kita que kan pic tu byk2,,

    ReplyDelete
  2. Salam!
    Dekni, dulu mase kecik2 kami gelorkan jembatan tu dgn nama yg panjang iaitu Jembatan gotak titi Iskandar bridge. Cuba le bayangkan semua tu makna yg sama!Bygkan juga mase tu binaannya adalah dari kayu! Bila tgk gambor2 semua tu, hai sayu je ghase maklumlah awok dah lupakan sejarah silam yg awok ni org Perak, sygnya kini tinggal loghat saje! Loghat sungguh...

    ReplyDelete
  3. Tuan tajnur,
    ape pun meke tak pernah lupa meke orang perghok,, ok la tu.

    Tma kaseh la sudi singgah,,

    di sini banyak sangat alam yg indah,, perlu di dokumentasi sebagai kenangan.

    ReplyDelete
  4. Yong..! Jangan ler mikea pancing dengan gambo2 cam nihh..suka beno mancing ngan gambo2 cam tuh..ishkkk..!tu yg membuat teman rinduu bebenoo ngan negeri teman nih..! Yg sebeno nyeaa negeri teman ni memang cantikk..dan besejarahhh..sampai keta mewah Laobougine( Betulker ejaan nih Cikguu) tu pon buat kat perak..?..Kat Kg teman..LAMBO KIRI...tu yg malas teman nak cita..banyak lagi memende sejarah kat perak tuu..nanti ler kalau ada permintaan teman citakan ekekek..!

    ReplyDelete
  5. Yeop ngah,,

    suker benor teman dengho mikea tegoder dengan gambo2 yang ader,, kadang tu sunyi jea kengkawan sambil lalu lalang jea membaca,, idok sudi langsung demea nak komen2 kat laman teman nie. Sibuk benor demea tu yea hingga tak sempat nak meninggal kata2 sepatah dua kat teman ni haa,,

    tak ngaper lerr,, teman bebeso hati ngah sudi mencoret kata2 yg menghiburkan,, kadang raser cam nak merajuk nulis di blog ni,, atea nak wat cam nerr,, laman teman ni tak seglamer laman orang :-). Itu ler ada sorang penghibur hati teman...isteri kesayangan atipo de palma,, ngah ni datang bermusim..ngeh3

    ReplyDelete
  6. Salam!
    Isyyy usoh dipedulikan deme ke sapa ke? Deme tak nak menjengah biyor lantak kot demeler. Yang penting Dekni teruskan nulih dan ngantor. Atea lekeih bebenor meghajuk mengampuih pun! Sabor je le, esok2 nanti ghamei ler yg ngantor bertanggak ke sini. Kot2 tak menang tgn nak melayan pulak!

    ReplyDelete
  7. Ateaaa..ajeaa ngan yeaaa tuhh..sapeaa tuh..! tajnur..?
    Usoh leaa ngadeaa2 nak merampoisss..teman adeaa ngikutt coretan Yong tuhh...jangan leaa risooo..ekekeke..?

    ReplyDelete
  8. Idok ler sampai merhampuih,, ngeh2..

    Ngegader jea.

    akan ku teruih kan menulih. Tuan tajnur ni yong idok kenea yeop ngah oii,, yeop tajnur ni yg teman selidik adalah rakyat senggang,, bermakner Tuan tajnur ni ader la... akan atau sudah lalu lalang di kampung bendang kering bila beliau balik meninjau kawasan,, al kisahnyer.

    ReplyDelete