Friday, December 10, 2010

Love


Semuanya bermula dengan kasih sayang...

23 tahun terpisah adalah 1 jangka masa yang sangat panjang, dan seperti kata Zul..langkah pertama yang nak di mulakan inilah yang agak payah..tapi demi LOVE... segala2nya tidak mustahil, dengan izin Allah Taala.
N3 bertajuk LOVE ini adalah 'di balik tabir ' persiapan yang dilakukan untuk menyambut rakan2 AD83 berkumpul sempena AD83 Reunion Pertama di Taiping.

Kelihatan dalam gambar diatas ialah Mhd Nor dan Pendi yang sudi 'turun padang" melayan sang siput yang cerewet,bukan satu kerja mudah menyiang spesies ini jika tidak dengan kasih sayang untuk kawan2


Jauh perjalanan banner AD83 ini merentas lebuhraya selatan utara

Banner ini ialah buah tangan yang di hadiahkan dari hati Zaini Zaid . Beliau merupakan salah seorang AD83 yang berjaya membuka bisnes sendiri dan kepakarannya adalah di bidang seni grafik. Dekni masih ingat lagi perbualan kami di chatroom face book, Zaini menyatakan hasrat hatinya, untuk menyediakan banner reunion. Bermula dari reka bentuk, kos dan memikirkan cara penghantarannya.
Agak terkejut juga masa bersembang tu..sebab Zaini kelihatan selesa untuk melibatkan diri secara langsung. Hubungan dekni dgn Zaini gitu gitu je masa di AD. Perwatakan Zaini yang lone ranger di AD dan superider yang sentiasa bz dgn dunia2 pemotorannya semasa di Uitm membuatkan rakan2 menyangka beliau seorang yang sukar di dekati. Namun selepas reunion, dan kali ke 2 kami berjumpa sekali lagi di jualan promosi seramik Jalan Conlay baru2 ini, baru lah dekni perasan, memang sikap semulajadinyayang pendiam, dan jika tidak di mulakan sembang suasana akan kelihatan agak kekok. Apa pun .. Terima kasih Zaini ))))

Husniyah dan anakandanya yang datang awal dari Parit Perak. Kehadirannya dapat membantu kami dalam penyediaan cenderamata. Walaupun dalam keadaan konfiden tak konfiden Husniyah memandu kereta berteman kan anakanda, atas sebab kekandanya ada urusan kerja, akhirnya berjaya beliau menyatukan diri dengan rakan2 atas sebab kasih sayang dan ingatan yang mendalam.


Dekni > cukup ke lauknya bang..
Yem > Insyallah cukup..

..sambil diperhatikan oleh Nazri..terima kasih Nazri sudi datang dari jauh..Trengganu u

Berikut antara masakan kasih sayang kami pada kawan2..

Ayam goreng berempah


Acar nenas


Daging masak bukhara


Jelatah timun dan nenas

antara menu yang dihidangkan pada tengahari Jumaat


Dengan kecekapan Zaharah isteri Zulazlan sama bershopping, merewang, memasak, menghidang, melayan, mengemas... reunion ini berjaya..terima kasih arah

Walau pun tenaga kerja begitu kecil, untuk menyambut 150 orang tetamu, dari tengahari jumaat, membawa ke malam, dan sambung bersarapan pagi bersama keesokan harinya, namun kasih sayang adalah intipati kekuatan untuk melihat reunion yang pertama ini di realisasikan

Dekni > Arah..dah lenguh ek lutut nya
Arah > Tak pe.

Kita merancang...Allah yang menentukan segalanya..dalam perancangan niat asal Zamri dan isterinya Yana adalah membantu sama menyediakan menu ayam goreng berempah Kedah. Namun di saat2 akhir mereka sekeluarga terperangkap dalam banjir yang melanda negeri Kedah. Walau apa pun.. dalam kepayahan... atas rasa tanggungjawab, dan kasih sahabat, mereka sekeluarga selamat sampai di rumah Zul walau pun hari telah lewat petang.



Dekros dan suaminya Yusof dari Tambun Ipoh, turut sama membantu membersihkan 20 ekor ayam. masa mereka tiba kami berempat memang dalam keadaan kelam kabut kerana Yem dan Zul banyak berada di luar ruang lingkup tempat reunion. Mereka berdua p collect air batu, buah2an , beli barang2 yg tidak cukup di saat akhir
....terima kasih ros dan suami..jasamu di kenang

Sepakat membawa kepada keberkatan hidup

Kami mula masak nasi beriani kira2 jam 10.30 pagi Jumaat hari reunion
Nasi yang pertama kami masak menggunakan 5 kilo beras di ikuti dengan periuk yang kedua lagi 5 kilo.

Pagi reunion sekitar jam 8 pagi, 2 sahabat ni p check siput yang di tempah awal di penambang ada ke tak

Tauke > haiya..itu siput belum mali maa..u mali petang meh ~~


Pagi tu juga 'collect" ikan yang di tempah seminggu sebelum, dengan toke ikan
di Pasar Matang
Kemeriahan reunion mula terasa bila khemah mula di hiasi indah

Peralatan BBQ


naik khemah jangan tak naik

Mujur lah jiran2 Zul sporting belaka dan membenarkan laluan jalan di tutup. Jamuan makan tengahari Jumaat itu di serikan dengan kehadiran Jemaah surau dan jiran2 disekitar perumahan.

Kami berempat memulakan operasi rewang memasak bermula dari hari khamis malam Jumaat.
Geng rewang beroperasi lewat malam membawa ke subuh
..masa ni dah menunjukkan jam 3 pagi.

Malam tu kami masak 3 jenis lauk iaitu kambing masak beriani, lembu masak bukhara dan acar nenas johor


Seminggu sebelum reunion....


Zul > dah cukup ke yem barang2 yang ko nak masak
Yem > aku cari minyak sapi..tadi kat Giant ada..tapi mahal..aku cari yang timbang kati


cari lagi barang yang tak cukup di bintang 7


Sebelum tu dah shopping di pasaraya Giant

punggah barang2 yang di beli


tu dia resit punya panjang...


shopping macam nak kenduri kawin


Bincang2 dalam list barang2 rewang di Giant Taiping




Menempah sang siput seminggu sebelum


Kegembiraan dan niat yang ikhlas menyatukan kami



Keterujaan untuk menyatukan rakan2 mengatasi segala kepenatan
melihat wajah rakan2 yang hadir merupakan ubat yang paling mujarab
Kuala Sepetang tempat membeli udang dan siput


Tempahan ikan dibuat awal di Pasar Matang supaya tenaga kerja yang kecil dapat dijimatkan pada hari reunion



Pasar Matang yang terletak di satu simpang kecil jalan menghala ke Kuala Sepetang

Kejayaan reunion AD83 bermula dari kasih sayang...dan kasih sayang juga menyatukan kita semula...terima kasih kepada rakan serta taulan yang sudi membantu dari segi tenaga dan material yang tidak dekni sebutkan di sini..terima kasih,terima kasih dan terima kasih.
bersambung......








8 comments:

  1. Assalamulaikum...

    Selamat menjengah kembali ke alam blogging...
    Benar , tanpa cinta, kasih sayang , keikhlasan, ketulusan, kesetiaan....semua tak akan berhasil...Syabas Dekni, Yem, Zul, Arah dan lain-lain yang terlibat.....moga Allah jua yang membalas kebaikan kalian...

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam uda,

    terima kasih sudi singgah. Sebab kasih sayang juga lah dekni menulis untuk mengenang kembali segala kemanisan hidup yang Allah beri.

    hehe..terima kasih n3 sepi sepi sahabat blog tu,bye2 uda

    LOVE ~~ dekni

    ReplyDelete
  3. sangat seronok melihat kegembiraan ayah serta kawan2 ... terbaik !
    moga pertemuan dan perpisahan ini menjadi 1001 kebahgiaan :)

    ReplyDelete
  4. Salam Dekni..

    Terima kasih atas segalanya...rajinnya Dekni ni...hanya Allah sajalah membalas jasa baikmu.Semoga satu hari nanti kita dapat berjumpa lagi. Salam sayang...

    ReplyDelete
  5. salam..sampai saat ini, ros masih terbayang2 keindahan dan kemanisan pertemuan kita..syukur Alhamdulillah Allah telah menemukan kita semua..hingga jumpa lagi di next reunion..Hanya Allah juga yang akan menentukan bila dan di mana..salam rindu buat semua..

    ReplyDelete
  6. salam anakanda Masz, sahabat2ku Zah dan Ros,, terima kasih sudi mai dan menjadi sebahagian dari sejarah cerita reunion kita yang pertama

    ReplyDelete
  7. Salam,
    Tahniah Azni kerana telah mengujudkan blog ini sebagai satu kenangan abadi Reunion Pertama AD83.

    Aku seorang yang sukar didekati...? ha...ha...baru aku tahu itu persepsi kawan-kawan waktu student dulu. Sebenarnya waktu itu aku sering menghabiskan waktu senggang diluar dunia AD dan juga diluar kampus baik dari kehidupan sosial dan juga hobi aku. Rakan-rakan lain aku kebanyakannya di kajian-kajian lain di ITM. Jadi waktu untuk menyertai 'arus perdana' kehidupan sosial AD aku terbatas.

    Walaubagaimanapun aku tetap bersyukur kerana aku masih dapat berinteraksi dengan sahabat-sahabat AD 83 setelah berusia matang ni dimana aku rasa aku lebih terbuka daripada masa di AD dulu.

    Aku berharap kepada kawan-kawan kita kalau terlintas dimana-mana daerah yang ada kawan-kawan tu - jengok-jengoklah tanyakan khabar.

    ReplyDelete
  8. Salam Zaini, terima kasih singgah dan sudi komen. setuju..'jengok2lah tanya khabar' itu hadiah yang sangat bermakna dari seorang sahabat.

    :-)

    ReplyDelete